Tiga Amalan Yang Terus Mengalir Pahalanya

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:

إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثَةٍ إِلَّا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ

Maksudnya: “Apabila salah seorang manusia meninggal dunia, maka terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat baginya dan anak soleh yang mendoakannya.”

Riwayat Muslim (1631)

Tiga Golongan Mustajab Doa

Daripada Abu Hurairah RA ia berkata; Rasulullah SAW bersabda:

ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لَا شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ

Maksudnya: “Ada tiga jenis doa yang akan dikabulkan yang tidak ada keraguan padanya; doa orang yang dizalimi, doa orang yang sedang bermusafir, dan doa orang tua untuk anaknya.”

Riwayat at-Tirmizi (1905)

Aisyah binti Abu Bakar

Aisyah binti Abu Bakar, lebih dikenali sebagai Aisyah RA (Radhiallahu anha), ialah tokoh yang dihormati dalam sejarah Islam sebagai salah seorang isteri Nabi Muhammad yang paling dikasihi dan seorang cendekiawan terkemuka pada zamannya. Beliau mempunyai ilmu yang mendalam, watak yang teguh, dan pemberi sumbangan pentingnya terhadap perkembangan ajaran Islam.

Lahir di Mekah, anak kepada Saidina Abu Bakar seorang sahabat rapat Nabi Muhammad. Aisyah dibesarkan dalam suasana yang dipenuhi dengan keimanan dan ilmu. Beliau berkahwin dengan Nabi pada usia muda dan menghabiskan hampir satu dekad bersama baginda, mempelajari, mengamati, dan meriwayatkan ajaran dan tindakan baginda. Kasih sayang dan hormatnya kepada Nabi jelas terlihat dalam banyak Hadis (perkataan dan tindakan Nabi) yang beliau sampaikan.

Peranan Aisyah sebagai seorang cendekiawan menjadi semakin menonjol selepas kewafatan Nabi. Beliau menjadi rujukan kepada para sahabat dan generasi seterusnya, memberikan pandangan dalam pelbagai aspek fiqh Islam, etika, dan kerohanian. Pelajar dan cendekiawan dari pelbagai tempat datang mencari ilmu daripadanya, dan pendapatnya mengenai perkara-perkara agama sangat berharga.

Walaupun menghadapi cabaran dan kontroversi dalam hidupnya, Aisyah tetap teguh dalam keimanan dan komitmennya kepada Islam. Kebijaksanaan, kecerdasan, dan dedikasinya untuk memelihara ajaran Nabi telah meninggalkan kesan mendalam dalam sejarah Islam.

Kisah Aisyah terus menginspirasi jutaan umat Islam di seluruh dunia. Hidupnya menjadi sumber ilmu, ketabahan, dan kesucian hati, menekankan kepentingan mencari ilmu, mengekalkan nilai moral, dan memberi sumbangan positif kepada masyarakat. Aisyah RA (Radhiallahu anha) kekal sebagai simbol kehormatan wanita, cendekiawan, dan keimanan dalam Islam.

Abdul Rahman Bin Auf

Abdul Rahman bin Auf adalah salah seorang pengikut awal Nabi Muhammad dan sahabat yang terkemuka dalam sejarah Islam. Beliau dikenali dengan kekayaannya, kemurahan hati, dan kepakarannya dalam perniagaan. Dilahirkan dalam kabilah yang terkenal dengan kekayaan iaitu Banu Zuhrah dari suku Quraysh di Mekah, Abdul Rahman adalah salah satu dari sepuluh sahabat yang dijanjikan syurga oleh Nabi.

Beliau berhijrah ke Madinah pada awal perkembangan Islam dan memainkan peranan penting dalam penubuhan komuniti Muslim di sana. Abdul Rahman terkenal dengan kemahirannya dalam perniagaan dan menjadi salah seorang pedagang yang paling berjaya di Madinah. Beliau turut serta dalam beberapa pertempuran bersama Nabi dan memberikan sumbangan penting kepada kesejahteraan penduduk Muslim.

Abdul Rahman bin Auf masyhur dengan ketekunan dalam Islam, kebajikan, dan wataknya yang sangat layak dijadikan teladan. Hidupnya menjadi inspirasi bagi umat Islam, menekankan nilai-nilai iman, kemurahan hati, dan rajin berkhidmat untuk masyarakat.

Khadijah Binti Khuwailid

Khadijah binti Khuwailid adalah isteri pertama Nabi Muhammad dan memainkan peranan penting dalam penyebaran awal Islam. Beliau dikenali dengan kebijaksanaannya, kekuatannya, dan pemberi sokongan yang teguh terhadap Nabi pada tahun-tahun awal kenabian baginda.

Khadijah adalah seorang usahawan yang berjaya di Mekah, dengan kekayaan dan pengaruh yang besar. Beliau juga dikenali kerana kebaikan dan kemurahan hatinya terhadap orang yang kurang bernasib baik.

Beliau menerima Islam dengan sepenuh hati dan merupakan antara yang pertama mempercayai wahyu Nabi. Kepercayaan, dedikasi, dan pengorbanan Khadijah memberikan tempat yang dihormati dalam sejarah Islam. Hidupnya menjadi sumber inspirasi bagi umat Islam, menekankan kelebihan iman, ketabahan, dan belas kasihan.

Jangan Memandang Mudah Dosa Kita Terhadap Orang Lain

Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

مَنْ كَانَتْ لَهُ مَظْلَمَةٌ لِأَخِيهِ مِنْ عِرْضِهِ أَوْ شَيْءٍ فَلْيَتَحَلَّلْهُ مِنْهُ اليَوْمَ  قَبْلَ أَنْ لاَ يَكُونَ دِينَارٌ وَلاَ دِرْهَمٌ  إِنْ كَانَ لَهُ عَمَلٌ صَالِحٌ أُخِذَ مِنْهُ بِقَدْرِ مَظْلَمَتِهِ  وَإِنْ لَمْ تَكُنْ لَهُ حَسَنَاتٌ أُخِذَ مِنْ سَيِّئَاتِ صَاحِبِهِ فَحُمِلَ عَلَيْهِ

Maksudnya: Barangsiapa pernah melakukan kesalahan terhadap saudaranya, sama ada yang berkait dengan kehormatannya atau hartanya, hendaklah dia segera meminta dihalalkan kepadanya hari ini (di dunia) sebelum datang suatu hari yang sudah tidak ada lagi dinar dan dirham (hari Kiamat). Ketika itu, jika dia memiliki amalan soleh, amalan solehnya diambil darinya dan diserahkan kepada saudaranya sesuai dengan kadar pelanggaran yang pernah diperbuatnya. Namun, jika dia tidak memiliki amal-amal kebaikan, kesalahan-kesalahan saudaranya itu diambil, lalu dipikulkan kepadanya.

Riwayat al-Bukhari (6534)

Hindari Kelalaian Duniawi

Firman Allah SWT:

إِنَّمَا ٱلۡحَيَوٰةُ ٱلدُّنۡيَا لَعِبٞ وَلَهۡوٞۚ وَإِن تُؤۡمِنُواْ وَتَتَّقُواْ يُؤۡتِكُمۡ أُجُورَكُمۡ وَلَا يَسۡـَٔلۡكُمۡ أَمۡوَٰلَكُمۡ

Maksudnya: Sesungguhnya kehidupan dunia hanyalah permainan dan hiburan. Jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan kamu pahala amalan kamu dan Dia tidak meminta harta-benda kamu.

Surah Muhammad: Ayat 36

  • Kita perlu ingat bahawa kehidupan dunia adalah bersifat sementara, manakala kehidupan akhirat adalah bersifat hakiki.
  • Walaupun kehidupan dunia bersifat sementara tetapi Islam membenarkan umatnya mencari kehidupan dengan panduan tertentu bagi menikmati alam ciptaan Allah SWT ini.
  • Di samping menikmati kurniaan Allah SWT itu, janganlah sampai kita mengabaikan perintah dan suruhanNya.

Wuduk Yang Sempurna Dapat Menghapuskan Dosa

Daripada Uthman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ خَرَجَتْ خَطَايَاهُ مِنْ جَسَدِهِ حَتَّى تَخْرُجَ مِنْ تَحْتِ أَظْفَارِهِ ‏

Maksudnya: “Barangsiapa yang berwuduk kemudian dia memperbaguskan wuduknya, maka keluarlah kesalahan-kesalahannya dari tubuhnya sehingga keluarnya itu sampai dari bawah kuku-kukunya.”

HR Muslim (245)

Jangan Marah

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَجُلًا قَالَ لِلنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَوْصِنِي قَالَ لَا تَغْضَبْ فَرَدَّدَ مِرَارًا قَالَ لَا تَغْضَب

Daripada Abu Hurairah RA bahawa seorang lelaki berkata kepada Nabi ﷺ: “Berilah aku wasiat?” baginda bersabda: “Janganlah kamu marah.” Lelaki itu mengulangi pertanyaannya, baginda tetap menjawab: “Janganlah kamu marah.”

Sahih Riwayat al-Bukhari (6116)

  • Sifat marah adalah punca berbagai kejahatan, dan menahan diri darinya adalah punca segala kebaikan.
  • Marah akan menimbulkan perbuatan yang diharamkan seperti memukul, menyakiti orang, mengeluarkan perkataan-perkataan yang kesat dan pelbagai bentuk kezaliman termasuk mencedera dan membunuh.
  • Semoga kita semua dapat mengawal sifat marah yang diwasiatkan oleh Rasulullah ﷺ.

Semua Takdir Itu Baik

Daripada Anas Bin Malik RA, daripada Rasulullah SAW bersabda:

عجبْتُ للمُؤْمِنِ إنَّ اللهَ تعالى لَا يَقْضِي للمؤمِنِ قضاءً إلا كان خيرًا لَهُ

Maksudnya: ” Aku begitu takjub pada seseorang mukmin. Sesungguhnya Allah tidaklah menakdirkan sesuatu untuk seorang mukmin melainkan pasti itulah yang terbaik untuknya.”

Riwayat Ahmad (12906)

  • Hidup di dunia adalah sebuah perjalanan, bukan perbandingan. Jangan kita bandingkan kehidupan kita dengan kehidupan orang lain. Kerana kita hidup di bumi yang sama, tapi dengan takdir yang berbeza.
  • Terima apa yang sudah terjadi, ikhlaskan apa yang tidak boleh diubah dan perbetulkan apa yang masih boleh diperbaiki.