Maintaining Silaturrahim

Narrated Anas bin Malik RA, The Prophet ﷺ said:

مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ، وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ، فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ

“Whoever loves that he be granted more wealth and that his lease of life be prolonged then he should keep good relations with his Kith and kin.”

Sahih al-Bukhari (5986)

Calm Your Heart with Prayer

Allah says in Quran:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ إِنَّ ٱللَّهَ مَعَ ٱلصَّٰبِرِينَ

“O you who have believed, seek help through patience and prayer. Indeed, Allah is with the patient.”

Surah Al-Baqarah: Ayah 153

  • Prayer serves as a source of tranquility and peace for the heart. It’s a means of connecting with the Divine, seeking guidance, and finding solace in times of distress. When you stand in prayer, you’re offering your worries, fears, and hopes to Allah SWT, trusting in His wisdom and mercy.
  • By making prayer a regular part of your life, you can cultivate a sense of calmness and contentment in your heart, knowing that you are never alone and that Allah is always there to listen and respond to your prayers.

Therefore, let’s make our prayers the best remedy to forget all our problems.

Fasting 6 Days in Shawwal

Abu Ayyub al-Ansari (Allah be pleased with him) reported Allah’s Messenger ﷺ as saying:

مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ

He who observed the fast of Ramadan and then followed it with six (fasts) of Shawwal. it would be as if he fasted perpetually.

Sahih Muslim (1164)

  • Fasting six days during the month of Shawwal after Ramadan is a recommended practice in Islam.
  • Fasting these six days is considered a Sunnah mu’akkadah (highly recommended), and while it’s not obligatory, it carries significant rewards.
  • It’s important to note that these six days can be fasted consecutively or separately throughout the month of Shawwal. However, it’s recommended to avoid fasting on Eid al-Fitr itself and to begin these six fasts after the day of Eid.

Du’a Forgiveness for your Siblings

When a disagreement arose between Prophet Musa (AS) and Prophet Harun (AS), Prophet Musa (AS) prayed for Allah SWT to forgive his own mistakes and those of his brother, Prophet Harun (AS). Prophet Musa prayed, saying:

رَبِّ اغْفِرْ لِي وَلأَخِي وَأَدْخِلْنَا فِي رَحْمَتِك

“O my Lord, forgive me and my brother and admit us into Your mercy.”

Surah al-A’raf: Ayah 151

  • How many among us pray for our own siblings?
  • Looking at this prayer, it would be wonderful if siblings prayed for each other’s well-being and forgiveness, so that they may always remain in the mercy of Allah.
  • May the bond of sibling love never break and endure until paradise.

Doa Tetamu Buat Tuan Rumah

اللّهُـمَّ بارِكْ لَهُمْ فيما رَزَقْـتَهُم، وَاغْفِـرْ لَهُـمْ وَارْحَمْهُمْ

Maksudnya: “Ya Allah berkatilah mereka dengan rezeki yang Engkau berikan kepada mereka, ampunilah mereka dan rahmatilah mereka.”

Riwayat Muslim (2042)

  • Di musim perayaan ini, marilah kita bersama mendoakan kebaikan terhadap mereka yang memberikan kita makan.
  • Semoga Allah SWT memberkati dan merahmati mereka.

Ketupat: Tradisi Melayu

Ketupat adalah makanan tradisional yang popular di Malaysia, terutamanya semasa musim perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha. Hidangan ikonik ini sangat istimewa dalam budaya Melayu dan dinikmati oleh orang dari pelbagai peringkat umur.

Apakah Ketupat?

Ketupat pada adalah nasi yang dibuat daripada beras pulut yang dibungkus dalam daun kelapa atau daun palma yang dianyam. Beras itu dipadatkan di dalam bekas berbentuk berlian, memberikan ketupat bentuknya yang khas. Semasa beras dimasak di dalam bekas, ia menjadi padat dan kukuh, memudahkan untuk dipotong dan dihidangkan.

Persediaan dan Memasak

Proses membuat ketupat melibatkan kecekapan dan kesabaran. Pertama, beras pulut dicuci dan dikeringkan dengan baik. Kemudian, ia dimasukkan ke dalam bekas yang dianyam daripada daun kelapa muda atau daun palma. Bekas itu dilipat dan diikat dengan kukuh untuk mengelakkan beras tumpah semasa memasak.

Kemudian, ketupat dimasak dalam air selama beberapa jam sehingga beras masak dan membesar, mengisi seluruh bekas. Hasil akhirnya adalah sejenis kuih beras yang padat dan berbau harum daripada daun palma.

Penyajian Ketupat

Ketupat biasanya dihidangkan dengan hidangan seperti rendang, kari ayam, atau serunding. Tekstur dan rasa lembut ketupat sangat sesuai dengan hidangan-hidangan berkuah ini, menjadikannya hidangan utama semasa makanan perayaan.

Simbol dan Tradisi

Selain daya tarikan kulinerinya, ketupat mempunyai makna simbolik dalam budaya Melayu. Bentuk berliannya diyakini melambangkan perpaduan dan harmoni, mencerminkan semangat bersatu-padu semasa perayaan. Selain itu, ketupat merupakan tanda syukur dan kelimpahan, mewakili kemakmuran dan berkat.

Kesimpulannya

Sebagai kesimpulan, ketupat lebih daripada sekadar beras lazat—ia melambangkan tradisi kaya dan warisan budaya Malaysia. Bentuknya yang unik, kaedah penyediaannya, dan maknanya semasa perayaan menjadikan ketupat sebagai hidangan kegemaran yang dihargai oleh rakyat Malaysia di mana-mana. Jika anda meraikan peristiwa istimewa, pertimbangkan untuk menambah ketupat ke dalam menu anda dan nikmatilah citarasa hidangan Melayu yang kekal bersejarah ini.

Cara Menyambut Aidilfitri Mengikut Sunnah

Rasulullah ﷺ bersabda:

إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَكُمْ يَوْمَيْنِ خَيْرًا مِنْهُمَا يَوْمَ الْفِطْرِ وَيَوْمَ النَّحْرِ

Maksudnya : ”Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.”

Riwayat Abu Daud (1134)

  • Aidilfitri merupakan hari yang disyariatkan untuk disambut sebagai hari kegembiraan dan hari kemenangan, bagi umat Islam yang berjaya melaksanakan ibadat dengan sempurna pada bulan Ramadan, juga sebagai menzahirkan kesyukuran kepada Allah SWT.
  • Bagi mendapat keberkatan dalam menyambut perayaan ini, semua umat Islam hendaklah menghayati sunnah-sunnah Rasulullah ﷺ. Antaranya ialah:
  1. Bertakbir pada malam raya dan pagi raya.
  2. Menghidupkan malam raya dengan beribadat kepada Allah SWT, seperti melakukan solat, berzikir, membaca al Quran, bertasbih, bertahmid, beristighfar dan sebagainya.
  3. Mandi sunat hari raya, memakai pakaian yang baik dan memakai bau-bauan sebelum keluar menunaikan solat hari raya.
  4. Makan sebelum keluar untuk menunaikan solat sunat Aidilfitri.
  5. Keluar pergi solat melalui jalan lain dan balik ke rumah semula selepas solat melalui jalan lain.

Berbuka Dengan Kurma

Dari Anas bin Malik, ia berkata :

كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يُفْطِرُ عَلَى رُطَبَاتٍ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّيَ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ رُطَبَاتٌ فَعَلَى تَمَرَاتٍ فَإِنْ لَمْ تَكُنْ حَسَا حَسَوَاتٍ مِنْ مَاءٍ ‏.‏

Nabi Sallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berbuka puasa sebelum solat dengan ruthab (kurma basah),  jika tidak ada ruthab, maka beliau berbuka dengan tamar (kurma kering), dan jika tidak ada tamar, beliau meminum seteguk air.

Riwayat Ahmad (12265); Abu Daud, 2356.

Nabi Muhammad Salallahu ‘alaihi wa sallam memberikan contoh kepada umat Islam yang berpuasa untuk mengikuti baginda ketika berbuka puasa, dan hadis ini menjelaskan sunnah tersebut. Antaranya, berbuka puasa sebelum solat Maghrib. Ini menunjukkan dengan jelas bahawa afdhalnya menyegerakan berbuka puasa.

Selain itu, kita perlu berbuka puasa dengan ruthab (kurma basah), atau tamar (kurma kering) jika tiada ruthab. Jika kurma tidak tersedia, maka boleh berbuka puasa dengan air. Di negara-negara di mana kurma tidak tersedia secara meluas, boleh menggantikannya dengan buah-buahan lain.

Memberi Makan Kepada Orang Yang Berbuka Puasa

Daripada Zaid bin Khalid Al-Juhani RA berkata, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

مَن فطَّرَ صائمًا كانَ لَهُ مثلُ أجرِهِ، غيرَ أنَّهُ لا ينقُصُ من أجرِ الصَّائمِ شيئًا

Maksudnya: “Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa untuk berbuka puasa, maka dia mendapat pahala seumpamanya tanpa kurang sedikitpun daripada pahala orang yang berpuasa tersebut.”

Riwayat at-Tirmizi (807)

Ramadhan Bulan Ibadah

Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

إِذَا جَاءَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ النَّارِ وَصُفِّدَتْ الشَّيَاطِينُ

Maksudnya: “Bila bulan Ramadhan tiba, maka dibukalah pintu-pintu syurga, pintu-pintu neraka ditutup dan syaitan-syaitan pun dibelenggu.”

Sahih Riwayat al-Bukhari (3277)