Du’a for Relief from Sadness, Depression, Anxiety, Worries and Difficulties

حَسۡبِيَ ٱللَّهُ لَآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَۖ عَلَيۡهِ تَوَكَّلۡتُۖ وَهُوَ رَبُّ ٱلۡعَرۡشِ ٱلۡعَظِيمِ

“Allāh is sufficient for me. Lā ilāha illa Huwa (none has the right to be worshipped but He) in Him I put my trust and He is the Lord of The Mighty Throne.”

Surah At-Tawbah: Ayah 129

Masjid Quba: Masjid Pertama Dibina Di Dunia

Masjid Quba, terletak di bandar Madinah, diiktiraf sebagai masjid pertama dalam sejarah Islam, Masjid Quba menjadi lambang iman, komuniti, dan ketenangan.

Masjid bersejarah ini ialah sebahagian daripada sirah kehidupan Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wassalam. Selepas berhijrah ke Madinah, baginda menetapkan asas batu dengan tangannya sendiri bagi pembinaan Masjid Quba.

Senibina Masjid Quba adalah sederhana tetapi elegan, dengan dinding putih dan halaman besar. Atmosfera yang damai dan suasana yang menjadikannya tempat perlindungan untuk ibadah. Masjid ini bukan hanya sebuah tapak bersejarah tetapi juga saksi hidup kepada kesatuan umat Islam.

Sekitar Masjid Quba hari ini agak meriah, dengan penduduk tempatan dan pelawat yang bersama untuk menunaikan solat dan membina silaturahim. Masjid ini berfungsi sebagai titik tumpuan untuk aktiviti komuniti, acara keagamaan, dan program pendidikan.

Sebagai kesimpulan, Masjid Quba bukanlah sekadar mercu tanda bersejarah; ia adalah saksi kepada iman dan pengabdian umat Islam.

Allah Mengangkat Darjat Orang Pemurah dan Pemaaf 

Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda:

مَا نَقَصَتْ صَدَقَةٌ مِنْ مَالٍ وَمَا زَادَ اللَّهُ عَبْدًا بِعَفْوٍ إِلَّا عِزًّا وَمَا تَوَاضَعَ أَحَدٌ لِلَّهِ إِلَّا رَفَعَهُ اللَّهُ

Maksudnya: “Sedekah tidak akan mengurangi harta. Allah pasti menambahkan kemuliaan kepada seorang hamba yang memiliki sifat memaafkan. Tidak ada balasan bagi seseorang yang rendah hati kepada Allah, kecuali Allah mengangkat darjatnya” 

Riwayat Muslim (2588)

Doa Dalam Diam

Daripada Safwan bin Abdillah RA, bahawa Nabi ﷺ bersabda:

دَعْوَةُ الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ مُسْتَجَابَةٌ، عِنْدَ رَأْسِهِ مَلَكٌ مُوَكَّلٌ كُلَّمَا دَعَا لأَخِيهِ بِخَيْرٍ، قَالَ الْمَلَكُ الْمُوَكَّلُ بِهِ: آمِينَ وَلَكَ بِمِثْلٍ

Maksudnya: “Doa seseorang muslim untuk saudaranya secara berjauhan (tanpa pengetahuannya) adalah mustajab. Di kepalanya (yang berdoa) terdapat malaikat yang diwakilkan kepadanya, setiap kali dia berdoa kepada saudaranya dengan kebaikan maka malaikat yang diwakilkan itu akan berkata: Amin dan bagi engkau seperti itu juga (sama seperti apa yang didoakan itu)”.

Riwayat Muslim (2733)

  • Islam sangat menggalakkan setiap umatnya agar sentiasa berdoa kepada saudaranya.
  • Kita dituntut untuk mendoakan perkara-perkara kebaikan kepada saudara kita.
  • Doa seorang hamba tanpa pengetahuan saudaranya adalah mustajab di sisi Allah SWT.
  • Setiap apa yang kita doakan, Allah SWT juga akan mengurniakan kepada kita sama seperti yang kita doakan.

Saidina Uthman ibn Affan

Uthman ibn Affan adalah salah seorang dari empat khalifah yang dianggap oleh umat Islam sebagai Khulafa’ur-Rasyidun, iaitu khalifah yang dianggap sebagai penerus Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wassalam dan dipilih secara sah oleh umat Islam. Uthman ibn Affan adalah khalifah ketiga setelah Abu Bakar as-Siddiq dan Umar ibn al-Khattab.

Uthman ibn Affan dilahirkan sekitar tahun 576 Masihi di Mekkah. Baginda digelar sebagai “Dzun-Nurain” (pemilik dua cahaya) kerana menikahi dua putri Nabi Muhammad Salallahu Alaihi Wassalam, iaitu Ruqayyah dan setelah wafatnya Ruqayyah, Ummu Kultsum.

Sebagai khalifah, Uthman memerintah selama 12 tahun (644-656 Masihi). Antara sumbangan di dalam pemerintahan baginda ialah baginda sempat meluaskan kekhalifahan, memantapkan sistem pentadbiran, dan pembukuan mushaf Al-Quran. Meskipun banyak perubahan positif, pemerintahannya juga terpaksa berhadapan dengan beberapa fitnah dan kontroversi yang akhirnya berakhir dengan pembunuhan beliau.

Uthman ibn Affan adalah salah satu tokoh dalam sejarah awal Islam dan peranannya sangat besar dalam membentuk dasar-dasar Kekhalifahan Islam.

Muflis Di Akhirat

Daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

أتَدْرُونَ مَنْ الْمُفْلِسُ قَالُوا الْمُفْلِسُ فِينَا يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ لَا لَهُ دِرْهَمَ وَلَا دِينَارَ وَلَا مَتَاعَ قَالَ الْمُفْلِسُ مِنْ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَنْ يَأْتِي بِصَلَاةٍ وَصِيَامٍ وَزَكَاةٍ وَيَأْتِي قَدْ شَتَمَ عِرْضَ هَذَا وَقَذَفَ هَذَا وَأَكَلَ مَالَ هَذَا وَضَرَبَ هَذَا فَيُقْعَدُ فَيَقْتَصُّ هَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ وَهَذَا مِنْ حَسَنَاتِهِ فَإِنْ فَنِيَتْ حَسَنَاتُهُ قَبْلَ أَنْ يُقْضَى مَا عَلَيْهِ أُخِذَ مِنْ خَطَايَاهُمْ فَطُرِحَ عَلَيْهِ ثُمَّ طُرِحَ فِي النَّارِ

Maksudnya: “Tahukah kalian siapakah yang disebut dengan orang yang muflis?” Para sahabat menjawab; “Orang yang muflis menurut kami wahai Rasulullah, adalah orang yang tidak punya dirham dan dinar serta harta benda.”Baginda bersabda: “Seorang muflis daripada kalangan umatku ialah seorang yang datang pada hari Kiamat dengan pahala solat, puasa dan zakat, namun (pada masa yang sama) dia juga membawa dosa mencaci maki, menuduh, serta memakan harta orang lain serta membunuh dan menyakiti orang lain.” “Setelah itu diberikan kepadanya sebahagian daripada pahala-pahala kebaikannya dan diberikan kepada orang itu pula sebahagian pahalanya, hinggalah akhirnya habis pahalanya namun belum lagi terbayar dosa-dosa yang tertanggung atasnya, lalu diambil sebahagian dosa-dosa mereka tadi untuk dibebankan ke atasnya hingga akhirnya dia dihumban ke dalam neraka (kerana banyak dosa).”

Riwayat Muslim (2581)

Halal Dan Haram

Daripada Abu Abdullah Al-Nu’man bin Basyir RA beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda:

إِنَّ الْحَلاَلَ بَيِّنٌ وَ إِنَّ الْحَرَامَ بَيِّنٌ وَ بَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُشْتَبِهَاتٌ لا يَعْلَمُهُنَّ كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ فَقَدِ اسْتَبْرَأَ لِدِينِهِ وَ عِرْضِهِ، وَ مَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ، كَالرَّاعِي يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيهِ، أَلاَ وَإِنَّ لِكُلِّ مَلِكٍ حِمًى أَلاَ وَ إِنَّ حِمَى اللَّهِ مَحَارِمُهُ، أَلاَ وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ، أَلاَ وَ هِيَ الْقَلْبُ

Maksudnya: “Sesungguhnya yang halal itu nyata (terang) dan yang haram itu pun nyata (terang) dan di antara keduanya ada perkara-perkara yang kesamaran, yang tidak diketahuinya oleh kebanyakan manusia. Maka barangsiapa memelihara (dirinya dari) segala yang kesamaran, sesungguhnya ia memelihara bagi agamanya dan kehormatannya. Dan barangsiapa jatuh ke dalam perkara kesamaran jatuhlah ia kedalam yang haram seperti seorang pengembala yang mengembala di sekeliling kawasan larangan, dibimbangi dia akan menceroboh masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawa setiap raja ada sempadan dan sesungguhnya sempadan Allah itu ialah perkara-perkara yang diharamkanNya. Ketahuilah bahawa dalam setiap jasad itu ada seketul daging yang apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad dan apabila ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Ketahuilah ia adalah hati.”

Riwayat al-Bukhari (52)

Tetaplah Berbuat Baik

Firman Allah SWT:

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ ۖ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ۚ

Maksudnya: Jika kamu berbuat kebaikan, maka kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka keburukan akan menimpa diri kamu juga.

Surah Al-Isra’ : Ayat 7

  • Teruslah berbuat baik sehingga kebaikan itu menjadi sesuatu yang akan membahagiakan kita saat bertemu dengan Allah.
  • Lakukanlah segala kebaikan walaupun sekecil-kecil perkara kerana kita tidak tahu kebaikan mana yang akan menghantarkan kita menuju ke syurga-Nya.

Ujian Allah Mengikut Kemampuan Kita

Rasulullah ﷺ bersabda:

أَشَدُّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ ثُمَّ الصَّالِحُونَ ثُمَّ الْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ يُبْتَلَى الرَّجُلُ عَلَى حَسَبِ دِينِهِ فَإِنْ كَانَ فِي دِينِهِ صَلَابَةٌ زِيدَ لَهُ فِي الْبَلَاء

Maksudnya: “Manusia yang paling berat ujiannya adalah para Nabi, kemudian orang-orang yang Soleh, kemudian diikuti oleh orang-orang yang mulia, dan disusuli oleh orang-orang yang mulia berikutnya. Seseorang hamba akan diuji sesuai kadar agamanya (keimanannya). Jika keimanannya kuat maka ujiannya juga akan semakin berat.”

Riwayat at-Tirmidzi (2398)

  • Sesungguhnya, manusia itu hanya akan diuji sesuai mengikut kemampuannya. Sehebat mana pun sesuatu ujian itu, sesukar mana pun ia di mata kita, percayalah bahawa kita sebenarnya mampu untuk menghadapinya.

Dunia atau Akhirat

Firman Allah SWT:

مَن كَانَ يُرِيدُ حَرۡثَ ٱلۡأٓخِرَةِ نَزِدۡ لَهُۥ فِي حَرۡثِهِۦۖ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرۡثَ ٱلدُّنۡيَا نُؤۡتِهِۦ مِنۡهَا وَمَا لَهُۥ فِي ٱلۡأٓخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ

Maksudnya: Sesiapa yang mahukan keuntungan di akhirat, Kami akan tambahkan keuntungan itu baginya dan sesiapa yang mahu keuntungan di dunia semata-mata, Kami berikan kepadanya sebahagian daripada (keuntungan itu), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat kelak.

Surah Ash-Shura: Ayat 20

  • Kita di galakkan untuk mencari pahala akhirat dan kita juga di galakkan untuk mencari kebahagiaan hidupan di dunia, hidup mesti seimbang antara dunia dan akhirat.
  • Andai kita meminta air pasti mendapat cawannya, tetapi andai kita meminta cawan sahaja, belum tentu kita mendapat airnya.
  • Begitu juga andai kita mencari akhirat pasti mendapat dunianya sekali. Akan tetapi, andai kita mencari dunia, belum tentu kita mendapat akhirat.